Czy do opony bezdętkowej można założyć dętkę w motocyklu?

Opony bezdętkowe, znane również jako tubeless, zyskują coraz większą popularność wśród motocyklistów. Jednakże, czy istnieje możliwość założenia dętki w oponie bezdętkowej na motocyklu? To pytanie często nurtuje wielu entuzjastów dwóch kółek.

Opony bezdętkowe są projektowane tak, aby zapewniać szczelne połączenie między obręczą a oponą, eliminując konieczność stosowania dętki. Mają specjalne warstwy wewnętrzne, które utrzymują powietrze, zapobiegając wyciekowi. Jednak, jeśli zastanawiasz się, czy można do opony bezdętkowej założyć dętkę, odpowiedź brzmi – teoretycznie tak, ale praktycznie nie zawsze jest to zalecane.

Kiedy można rozważyć założenie dętki w oponie bezdętkowej?

Istnieją pewne sytuacje, w których motocykliści mogą zdecydować się na założenie dętki w oponie bezdętkowej:

  • Uszkodzenia opony: W przypadku poważnych uszkodzeń opony bezdętkowej, założenie dętki może być krótkotrwałym rozwiązaniem, pozwalającym na dalszą jazdę do naprawy.
  • Brak dostępności opony bezdętkowej: W sytuacji, gdy nie ma dostępu do opony bezdętkowej, można zastosować dętkę tymczasowo.
  • Preferencje osobiste: Niektórzy motocykliści mogą mieć indywidualne preferencje lub doświadczenia związane z założeniem dętki, nawet w oponie bezdętkowej.

Czy to jest zalecane?

Choć teoretycznie można założyć dętkę w oponie bezdętkowej, zazwyczaj nie jest to zalecane z kilku powodów:

  • Ryzyko wycieku powietrza: Opony bezdętkowe zostały zaprojektowane specjalnie, aby minimalizować ryzyko wycieku powietrza. Dodanie dętki może zwiększyć to ryzyko.
  • Brak gwarancji bezpieczeństwa: Producent opon bezdętkowych nie gwarantuje bezpieczeństwa, gdy w oponie tej jest założona dętka. Może to prowadzić do utraty gwarancji na oponę.
  • Zwiększony ciężar: Dodanie dętki zwiększa wagę koła, co może wpłynąć na wydajność i prowadzenie motocykla.

Podsumowanie

Wniosek jest taki, że założenie dętki w oponie bezdętkowej motocykla może być krótkotrwałym rozwiązaniem w nagłych przypadkach. Jednak, zazwyczaj jest to praktyka niewskazana ze względu na ryzyko wycieku powietrza, brak gwarancji bezpieczeństwa oraz dodatkowy ciężar.

Photo of author

Artur